Manhattan, Las Vegas... China toch? - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu Manhattan, Las Vegas... China toch? - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu

Manhattan, Las Vegas... China toch?

Door: tematime

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tessa

25 November 2011 | Indonesië, Bali

Laatste twee weken China: veel gezien, gedaan, verbaasd, verjaardagen gevierd, gereisd en vooral genoten. Voor diegene die het nog niet wist, we zijn allebei jarig geweest. Tessa op de elfde van de elfde van de elfde en Martijn op de achtiende van de elfde van de elfde! Uiteraard dank voor alle felicitaties, sms'jes, mailtjes, facebookjes, ofwel de digitale verwensingen! Tessa's verjaardag in eerste instantie niet echt gevierd, aangezien we met de trein moesten en Martijn een beetje ziekjes was. Gelukkig het feestje later goed ingehaald. Maar daarover later meer.

We waren gebleven in Chongqing. Een immens grote stad waar ontzettend veel nieuwbouw de grond uit gestampt wordt. Is een gebouw van de binnenkant nog bruikbaar maar ziet de buitenkant er niet meer uit, word er gewoon een  nieuw jasje omheen gemaakt. Het traditionele Chongqing is alleen nog maar terug te vinden op het gedeelte wat ernstig veel op Manhattan begint te lijken, en zo wordt dit ook gepromoot. Tussen de nieuwe wolkenkrabbers vind je hier en daar een oud steegje en stapelwoningen. Aan de overkant van de 2 rivieren die door deze stad lopen, staat ontzettend veel hoogbouw, zo ook de Chinese dubbele gouden Chrystlerbuilding. Een eyecatcher maar ontzettend lelijk als je ernaast staat... 's Avonds veranderd deze stad in heuse lichtshow ala Las Vegas of Times Square. Ook de boten op de rivier zijn ware kermisattracties.
We hebben ontzettend genoten van de locale hotpot...FIRE!!! Een erg spicy fondue.
In het hostel waren ze bij incheck al op de hoogte van Tessa's geboortedag en ze vonden het leuk daar wat aandacht aan te besteden. De avond voor de verjaardag kregen we bier, een taartje en werd her Hankipankishanghai gezongen, maar dan de echte Chinese versie.
In Chongqing hebben we de Hong Ya Dong, Three Gorges Museum (wederom een museum gericht op volwasseneneducatie) en het hele centrum gezien. Uiteraard te voet.

De volgende stops waren Guilin en Yangshuo. Beide steden liggen langs de Li rivier en in een gebied met veel bergen die als pukkels op de aarde staan. Erg gaaf om te zien en om er op te klimmen, op 1 dan. De stadjes waren een stuk rustiger en de temperatuur ging ook ineens met 5 graden omhoog! Dat was het einde van onze herfst. Van Guilin gingen we via de rivier op een bamboeboot (van PVC) naar Yangshuo. Een tocht van 2 uur in een mooie natuur. Check Google en typ in: 20 yuan biljet en kijk bij afbeeldingen. Dan zie je als het goed is een tekening met bergjes. Zo ziet de oever er dus ongeveer uit.
In Yangshuo hadden we het hotel voor ons alleen. Best vreemd dat je dan toch op de 4de verdieping word geplaatst. Natuurlijk gelijk het stadje gaan verkennen. Alles is hier op loopafstand, zo groot dus. En ja wat ze zeggen, alles hier was erg westers. Ook de prijzen. Gelukkig waren we al het een en ander gewend dus het afdingen ging ons goed af. You like? Cheap! 100 yuan! No, to much, 30. Ok, 90! No... En weglopen. OK OK 70, 50.... Ok 30. En het dan toch niet kopen, altijd leuk.
Tijdens onze eerste avond bij een van de plaatselijke kroegen Inge en Andries ontmoet, een NL stel dat voor 2 jaar op reis is. Hun uitgenodigd om de volgende dag, op de verjaardag van Martijn, een biertje te gaan drinken.

Op Martijn zijn verjaardag zijn we lekker lui gaan fietsen, we gingen ons feestje vieren en ja zwemkleding was mee en we zouden niet thuis worden gebracht. Langs de Butterfly Hill, de Moonhill,  Buddha Cave en 2 x verkeerd grfietst. Uiteindelijk aangekomen bij ons doel, de Moon Water Cave. Met een gids de grot in gelopen, gekropen, geslopen en een heerlijk modderbad genomen! We waren de enige twee dus hadden alle ruimte en tijd om een waar moddergevecht te houden. Uitgeput zijn we gaan chillen in de hotspring, welke ook in de grot te vinden was. Dat was heerlijk! En erg bijzonder.
Hierna hebben we onze weg vervolgd. Wederom verkeerd gefietst maar dat maakte ons niet veel uit want het weer was fantastisch en de omgeving erg indrukwekkend. Toen we dachten weer op de verkeerde weg te zitten (we rede door boomgaarden en dorpjes die niet op de kaart stonden) bleken we in elk geval de goede richting op te fietsen. Toen we het water over moesten steken, was er ineens geen brug! Deze keer een echte bamboeboot gevonden om de oversteek te maken. Na een lange tocht lekker een biertje gedronken en een hapje gegeten bij een door Nederlanders gerund guesthouse. We hadden van deze dag echt een feestje gemaakt!

Vanuit Yangshuo namen we de nachtbus naar Guangzhou, van daaruit de trein naar Shenzhen vanwaar wij de oversteek naar Hong Kong zouden maken. Deze nachtbus was fantastisch! Stapelbedden 3 rijen dik en een verlichte vloer met vissen patroon. Schoon, netjes en altijd leuk ok een keer mee te maken. In Shenzhen hoefden we alleen maar de bordjes Hong Kong te volgen en we liepen de grens over.

Hong Kong is echt net midtown Manhattan. Taxi's, billboards, Starbucks, tempo, bedrijvigheid, geordende chaos en de prijzen. We gingen op zoek naar een iPad en een camera. Uiteindelijk was de vangst: iPad, geen camera, nieuw paar schoenen voor Martijn eindelijk in zijn maat en een mooie Oakley zonnebril voor hem. Overal konden we genieten van kerstmuziek en kerstversieringen, toch vreemd bij een zonnige temperatuur van 28 graden Celsius. Op onze laatste dag Hong Kong hebben we met de kabelbaan de immens grote buddha bezocht. Erg mooi en indrukwekkend, alleen jammer dat ze overal zo'n toeristische attractie van moeten maken. Maar buiten dat, gaaf!

De tocht naar Bali was behoorlijk hectisch: vroeg opstaan, inchecken, boarden, vliegen, uitstappen, door immigration, tassen halen, weer inchecken, door immigration, boarden, vliegen, uitstappen, visum kopen, door immigration, tassen halen en naar buiten. Eindelijk op Bali, waar we lekker aan het chillen zijn, genieten van de warme temperaturen, de zee, het eten, de mensen, natuur, ons eigen hutje en onze scooter.

Ow, voor we het vergeten, voor diegenen die een weddenschap hebben lopen, we zitten nu op 18.557 KM en still going strong ;-)

Liefs van ons

• 26 November 2011 - 10:51

Mbak Lieke:

Selamat datang ke Indonesia! Bali, lekker hoor :-). Gaan jullie ook nog naar Lombok? Jullie shoppen me wat af daar zeg, maar dat is alleen maar goed voor de economie zou ik zeggen.
    Knuffels!

• 30 November 2011 - 19:52

Ietje:

hoi Tessa en Martijn,

Kerst in Nederland is ietsje minder warm.
    Klinkt allemaal wel goed dat globetrotten van jullie. leuk om jullie reisverhalen te volgen.

veel liefs
    Ietje