Welcome to incredible India! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu Welcome to incredible India! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu

Welcome to incredible India!

Door: tematime

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tessa

10 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Ja, incredible India... Met gemengde gevoelens schrijven we dit avontuur. Buiten dat het mooi, vies, kleurrijk en een rotzooi was, was de armoede waar we continu mee geconfronteerd werden immens.
Allereerst onze route. Oorspronkelijk waren we van plan om na een paar dagen Delhi de trein naar Agra te nemen om van daar uit een dag later via Gorakhpur naar Nepal te gaan. Waar we echter geen rekening mee hadden gehouden, of liever gezegd we wisten het niet, was dat de hele maand oktober voor de locals een vakantie maand is en ook zij massaal gebruik maken van de treinen. Oftewel, er waren iig voor de komende 12 dagen voor onze route geen treinen meer beschikbaar. Wij waren genoodzaakt om een chauffeur met auto te huren. De route werd verlegd, met de auto via Jaipur naar Agra waar we vervolgens met de trein via Varanasi en Gorakhpur naar Nepal zouden gaan. Ach, we gingen voor avontuur toch?
Delhi bij aankomst was een grote cultuurschok. We waren wel gewaarschuwd, maar het was echt heftig. Iedereen leeft, eet en slaapt op straat. Gelukkig voor hen was het 's nachts niet koud. We leerden ook al gauw dat nee zeggen tegen verkopers of tuctuc rijders aanleiding gaf om te blijven aandringen. Negeren werkte het beste. Later leerden wij dat 'challo' (ga) ook werkt en ze met verbaasde gezichten achter laat. Naast de gebruikelijke culturele trekpleisters gezien te hebben, hebben we kennis mogen maken met het chaotische en gevaarlijke verkeer van Delhi.

Na een formule 1 rit van 7,5uur zagen we al snel dat Jaipur vele malen beter was dan Delhi. Het guesthouse alleen al was voor ons een oase van rust. Locals waren minder opdringerig en de stad was mooier en schoner. Het meest indrukwekkende van Jaipur was Amber Fort. We hebben onze tijd genomen om van dit bijzondere en gigantische bouwwerk te genieten.

Agra was Delhi in het klein(er). Chaos en een bende. Maar de Taj Mahal was waar we voor kwamen en was zeker de moeite waard. Maar damn wat was het druk! Gedrang bij de ingang in de volle zon bij een temperatuur van 35+ zorgde ervoor dat we vooral van de buitenkant hebben genoten. Maar eerlijk, dat was ook het meest indrukwekkende.
Het verkeer werd trouwens steeds opgehouden omdat praalwagens en dansende uitbundige mensen de weg innamen i.v.m de Durga Puja.
In Agra hebben we ook de familie van onze chauffeur Islam en zijn zoon ontmoet. Op de thee bij tante en lunch bij oom. In eerste instantie voelden wij ons erg bezwaard maar was het uiteindelijk een bijzondere ervaring, met als afsluiting een heuse Indiase scheerbeurt voor Martijn.

We hebben moeten knokken om de treintickets te krijgen, maar na veel geduld en gedoe (martijn moest ff optreden) hadden we ze eindelijk.
Bij het station zaten we tegen onze zin in opgezadeld met een porter. Deze zou ons vertellen waar we wezen moesten maar dat konden we toch zeker zelf wel uitvogelen. We dachten met 10 roepies wel van hem af te zijn, maar daar nam hij geen genoegen mee want volgens onze chauffeur zou hij 150roepies krijgen. Uiteindelijk dachten we hem kwijt te zijn, staan we in onze wagon staat de beste man ineens voor onze neus om zijn geld te halen. Martijn had deze man al op het perron bijna bij de lurven gegrepen, maar hij zat nu op het bovenste bed. Bijna onderweg naar beneden was ik hem sneller af en zei: challo...geen succes...CHALLO!!! 'Ok, challo' was het antwoord en weg was de porter. Iedereen, zelfs de Locals die in onze coupe lagen moesten lachen!

Op het station hadden we een duitser genaamd Mitsja ontmoet, vrolijke spontane jongen. Met hem hebben we de dag in Varanasi doorgebracht, begeleid door een tuctuc met gids. Deze man kon ons veel vertellen over de Ganges en alle tempels. De Ganges was erg bijzonder, maar helaas hebben we de ochtend rituelen gemist en zouden we niks te zien krijgen van de avond rituelen omdat we dan al weer op weg zouden zijn naar Gorakhpur. Maar we konden nog genoeg mensen zien die een duik in deze heilige rivier namen.

De grensovergang in Saunali was apart. Stamped out of India, stukje lopen en visum gescoord voor Nepal. Na 1,5 dag reizen zitten we nu in Sauraha, Chitwan, lekker een dagje niks te doen en bij te komen van een heftig India.
India in a nutshell: vies, mooi, divers, kleurrijk, druk, toeters, schooiers, foto's, indringend, very nice good (quote van onze chauffeur), intens, indrukwekkend.

Ow, en we waren net twee celebrities. Vele locals wilden en maakten gevraagd en ongevraagd te pas en te onpas foto's van ons. Schijnbaar is het erg bijzonder om westerse toeristen in India te hebben.

Veel Liefs en groetjes

• 10 Oktober 2011 - 08:41

Ruben:

Klinkt goed! Veel succes op tijgerjacht! Of in elk geval een paar neushoorns..

• 10 Oktober 2011 - 17:25

Karel:

Wat een heftig begin! Ik denk wel dat India het armste land is dat jullie bezoeken. Ine en ik zijn steeds blij iets van jullie te horen. Toch kijk ik vaak naar jullie op mijn werkkamer...Veel meditatie-plezier in Nepal!

Alle liefs van Ine en Karel

• 10 Oktober 2011 - 17:55

Janny Van Ineveld:

Hoi Martijn en Tessa,

Ik ben helemaal onder de indruk van jullie verhaal. Wat een indrukken hebben jullie al op gedaan! Ongelofelijk.
    ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslag.

Liefs van Janny

• 11 Oktober 2011 - 08:05

Corina De Feijter:

Dag Tessa en Martijn,

Erg leuk om op deze manier van jullie te horen! Ben wel een beetje jaloers op jullie. Als ik door mijn partrijspoortje kijk, zie ik een grauw en regenachtig Almere, en de boot schommelt af en toe.

Jullie gaan nog veel avonturen beleven en leuke mensen ontmoeten. India lijkt me heel bijzonder, maar zeker een heftige start om mee te beginnen.

hartelijke groet,

• 11 Oktober 2011 - 13:38

Oma/opa:

Zo blij met jullie levensteken. Heftig ja, ik weet wat je voelt bij al die indrukken, geniet maar veel, liefs en kus.

• 14 Oktober 2011 - 18:35

Annemarie :

Heej luitjes,
    Blij van jullie te horen/lezen. Klinkt als een heftige reis met veel indrukken en emoties. Geniet ervan en hoop snel ook wat foto's te mogen zien!

Dikke kus, Annemarie

• 18 Oktober 2011 - 17:29

Maud:

hé viajeros,
    mooi verhaal, kijk al uit naar het volgende,
    lfs uit saai herfstig donker breda