Argentina parte dos: Patagonië en een beetje Chili - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu Argentina parte dos: Patagonië en een beetje Chili - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu

Argentina parte dos: Patagonië en een beetje Chili

Door: tematime

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tessa

15 Februari 2012 | Chili, Punta Arenas

Wij zijn nu aan het eind van de wereld en we kunnen jullie vertellen dat het er super gaaf is! Ook de weg ernaartoe was fantastisch. Ons laatste verhaal hebben we afgesloten in warm Mendoza en vanaf daar werd het een steeds een stukje kouder en de natuur ruiger.
De route naar het zuiden ging via San Rafael, San Martin de los Andes, San Carlos de Bariloche, El Calafate, Puerto Natales tot aan Punta Arenas.

We waren van plan om 2 nachten in San Rafael te verblijven maar bij aankomst bleek dat de enige mogelijkheid om binnen een week daar weer weg te komen, de volgende dag was. Gelukkig hadden we nog genoeg tijd om te doen waar we voor gekomen waren: Cañon de Atuel. Een kloof van ruim 100 km waar de rivier Atuel doorheen stroomt. Deze kloof is ongeveer 100 meter diep en is gevormd door erosie, wind en beweging van de aarde. Met het tourbusje erin gereden, gestopt bij een aantal miradors en de watercentrales om uiteindelijk te eindigen bij een gedeelte van de Atuel waar men kon raften ed. Wij vonden het wel prima zo dus zijn met een biertje in het zonnetje gaan zitten.

In San Martin de los Andes merkten we al dat het wat harder begon te waaien en wat kouder werd. Gelegen aan het meer Lacar, ligt San Martin de los Andes aan het begin van het 7meren gebied. We hebben een wandeling gemaakt van 12 km langs het meer in Parque Nahuel Huapi. Tijdens de dag dat het ongelofelijk hard aan het regenen was zijn we naar de film geweest, Mission Impossible: Protocol Fantasma. Gelukkig wel Engels gesproken!

De bus naar San Carlos de Bariloche ging langs de 7 meren. De bus kon niet hard rijden dus konden we van de mooie uitzichten genieten en foto's maken. We zagen dat er overal modder lag, stukken weg weg waren en zijkanten van weg verstevigd werden. Later hoorden we dat deze 'troep'  het resultaat was van de uitbarsting van vulkaan Puyehue in juni 2011.

Bariloche was een erg leuke stad, gelegen aan het meer Nahuel Huapi. We hebben ons hier 4 dagen lang vermaakt. We zijn naar Cerro Campanario gegaan. Een mirador waarvandaan je fantastisch uitzicht hebt op het meer, omringd door bergen en groen. Dit uitzichtpunt staat volgens National Geographic in de top 10 van "best views of the world".
De volgende dag zijn we gaan mountainbiken in Parque Llao Llao. 25 km berg op en af, uitzichten, doorkijkjes, dieren, meren, strandjes, kortom fantastische omgeving en natuur. Bij een van de uitkijkpunten zagen we wat wolken aan de overkant van het meer door de bergen onze kant op komen. Zag er gaaf uit maar later hoorden we dat dit een aswolk was van die vulkaan die vorig jaar was uitgebarsten. Deze wolk hing de volgende dag dus boven Bariloche, wat er voor zorgde dat we niet naar buiten konden. We hebben het geprobeerd maar de jeukende ogen en droge mond waren geen succes. Vreemde gewaarwording is het wel om gewoon zonlicht te hebben maar een dikke witte mist te zien.

Vanuit Bariloche hadden we een 30 urige busrit naar El Calafate via de beruchte Ruta 40. 1800km grindweg met hier en daar een klein stukje asfalt, geen luxe stoelen deze keer, stof in de bus... Maar wat een route! Middle of niks! Uitgestrekt landschap, woestijn, pampa, bergen in de verte, dieren langs de weg! Één keer pech gehad, 20 minuten stil gestaan, maar dat hoort erbij!
In Chalten ging iedereen uit de bus, behalve wij. Voor de laatste 2 uur hadden we de bus helemaal voor onszelf. Muziek op en gaan! Gelukkig asfalt dus we reden behoorlijk door.

Calafate lijkt in het donker net een kerstdorp met alle lichtjes! Hebben we toch nog een beetje het kerstgevoel mogen meemaken. Natuurlijk gletsjer Perito Moreno bezocht en hier ook onze portie sneeuw gehad. Perito Moreno is een bevroren 'waterstroom' van 5km breed en 60m dik, welke uitkomt in Lago Argentino. Deze gletsjer is een van de twee nog groeiende gletsjers in Zuid Amerika. Per dag schuift de ijsmassa 1 tot 2 meter verder. Je hoort het ijs dan ook continu kraken en ziet en hoort er zo nu en dan een stuk van afbreken. Wat een natuurgeweld!
We hebben een wandeling gemaakt door Parque Bahia Redonda, vergezeld door 3 straathonden die ons beschermde tegen kwaadaardige auto's. Nadat we de zwart nekkige zwanen en flamingo's hadden bewonderd zagen we in rap tempo een donkere wolk onze kant op komen. Voor we het wisten werden we ingehaald door hagel, regen en hele harde windstoten.

Voor zover Argentinië, een geweldig mooi land met lekker eten, leuke mensen en geweldige cultuur en natuur. Maar nu is Chili aan de beurt!

Puerto Natales is als stadje niet veel aan maar is een goede plek om als vertrekpunt te gebruiken voor Torres del Paine. Dit hebben we dus niet gedaan. Keuzes! Wel hebben we Cerro Dorotea bezocht. Een stijle klim met ongelofelijke harde wind. Het uitzichtpunt zou geweldig zijn en dat was het ook. Maar omdat de wind ons van onze voeten blies konden we niet langer blijven dan 5 minuten. Voor het eerst gelift, aangezien Dorotea 11km buiten de stad ligt en we geen zin hadden om te lopen. Binnen 5 minuten werden we al meegenomen!

Punta Arenas is een stuk leuker. Meest zuidelijk stad van Chili en tevens de meest ontwikkelde stad in het zuiden. Aan de Straat van Magellaan met een mooie boulevard, uitzichtpunten, musea en veel toeristen is er genoeg te beleven. Het huis van Magellaan is zeer bijzonder. Alles daar is nog origineel, zelfs de lichtschakelaars.
We hebben een super 'brute' wandeling gemaakt door Parque Pali Aike (verlaten land), een vulkaanlandschap van 3500 jaar oud met 3 kraters. Wat is het gaaf om daar te lopen! Ruw, zwart, grof, robuust, bijzonder, winderig! Veel dieren gezien: grijze en rode vossen, guanaco (lama achtige), struisvogels, verstopte puma's en een aantal karkassen...
Uiteraard hebben we Isla Magdalena bezocht, een eiland met ruim 65.000 paar pinguïns! Mooie boottocht vergezeld door Chileense Dolfijnen.
Wat een pinguïns! Inderdaad, ze zingen, alleen niet zo mooi als in de film Happy Feet. Gezellig hoor tussen de pinguïns waggelen :-) veel leuke foto's gemaakt.

In het hostel een Belg tegengekomen die net terug kwam van een 11 dagen tellende tocht naar Antarctica! Hij liet ons een super gaaf filmpje zien hierover! We hebben onze 'honeymoon' gevonden! Jawel Antarctica! :-)

Patagonie is een geweldige plek! We willen hier zeker een keer terug komen en alles doen en zien wat we nog niet gedaan en gezien hebben! Het voelde voor ons alsof het het einde van de wereld was.
Over een paar uur vliegen we naar Santiago, weer een stukje warmer. Hier begint ons avontuur richting Bolivia en Peru!

Liefs van ons

• 15 Februari 2012 - 15:41

Rianne:

haha `brute`, tussen aanhalingstekens. ik hoor het martijn zeggen.

ik ben benieuwd naar jullie vervolg! Oja en geniet nogmaar van die bussen in argentinie en chili, dat zou nog weleens heel anders kunnen worden als jullie de grens overgaan naar boven! xxxxxxxx

• 16 Februari 2012 - 20:22

Wilfred:

wat moet dit toch geweldig zijn om dit alles mee te maken en die prachtige natuur...!! zeg eens heb je ook insecten gezien( van die grote erg griezeligge) en mooie passiebloemen..ik ben heel benieuwd naar al je verhalen....veel lliefs ...en dikke knuffels van wilfred

• 17 Februari 2012 - 08:17

Lieke:

Superbruut jonge ;-). Klinkt erg mooi allemaal! Ik zet Patagonie wel op mn to do lijstje. Heeft Chili nog steeds zo'n mooie stempel? Veel plezier verder! Doe maar veel groetjes aan Bolivia en Peru!
    XxXxXx

• 19 Februari 2012 - 10:36

Ietje:

Lieve Tessa en Martijn,

Wat zien en doen jullie veel.
    Super om te lezen en bij te houden.
    Jullie worden nog volleerde gidsen met alle kennis die jullie opdoen over gletsjers en zo.
    Op naar Peru en de warmte in Santiago

• 26 Februari 2012 - 13:52

Johan Van Oorschot:

mooi verslag, op de laatste paar zinnen na dan.
    honeymoon naar antartica!!!!
    jij denkt toch zeker niet dat je de eerst komende jaren nog aan vakantie toe komt he vriend.
    wij werken ons de pleuris voor je, en jij hebt het nu al weer over de volgende vakantie!
    forget it pal!!!! :)