La ultima parada! - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu La ultima parada! - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu

La ultima parada!

Door: tematime

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tessa

28 Maart 2012 | Peru, Huacachina

Vanuit onze oase midden in de woestijn schrijven wij ons laatste verhaal. In ieder geval  het laatste voor deze reis!
De route die we de laatste maand hebben afgelegd loopt van Potosie, Bolivia tot aan Huacachina, Peru. Tussendoor hebben we een aantal mooie en bijzondere stops gemaakt.

Allereerst de witte stad, Sucre. Alle gebouwen zijn daar wit! Super mooi, vooral door de blauwe lucht als achtergrond. Heerlijk gewandeld, super goedkoop gegeten bij de mercado central en gerelaxed in een super hostel. De volgende dag bepakt en bezakt trappen op richting busstation. Best zwaar op  een hoogte van 4000 m!

In La Paz hebben we vijf dagen gespendeerd. Naast het verkennen van het oude centrum en een aantal bezoeken aan de bios, hebben we een bezoek gebracht aan Tiwanaku. Dit is een archeologische plek waar ze bezig zijn met het opgraven van piramides en tempels uit het Inca tijdperk. Verder waren we een beetje erg moe en moesten we nog steeds wennen aan de hoogte!

Voor we Peru in gingen, besloten we om Copacabana te bezoeken. Specifiek voor Isla del Sol. De rit erheen was al mooi en bijzonder. Tussen de hoge bergen moesten ineens de bus uit! We moesten een stukje meer oversteken. De belangrijke bagage mee en wij op een klein bootje naar de overkant. De bus werd op een soort van houten vlotje gereden en op het gemakje naar de overkant gevaren.
Rijdend langs Lago Titikaka en door mooie natuur kwamen we aan in Copacabana. Een touristenstadje wat helaas niks te maken heeft met Lola uit Brazilië! De eerste avond hebben we een wandeling gewaagd richting naastgelegen uitkijkpunt. Een behoorlijk stevige en stijle tocht voor een mooie zonsondergang boven het Titikaka meer.
De volgende dag met het bootje richting Isla del Sol voor een mooie wandeltocht en de Inca ruïnes. Een wandeling van 8 km van noord naar zuid, heel veel leuke en grappige dieren passerend! Het was een goeie warming up voor de tocht naar Machu Picchu.
De dag erna wilde we naar Horca del Inca. Een ruïne waar op een bepaalde datum in het jaar de zon precies doorheen schijnt. Hiermee begon vroeger het nieuwe jaar. Bleek niet zo makkelijk te zijn als we dachten.... We vonden snel de trappen ernaar toe maar er stond een man klaar om geld te innen. Wij vonden het vreemd dus vroegen om zijn werkpas. Had hij niet dus wij liepen door. Daar was hij niet blij om dus stond hij klaar met een steen in zijn hand. Wijselijk hebben wij onze poging gestaakt en zijn we afgedropen.

De grensovergang met Peru was erg bijzonder. Uit en instempelen ging super makkelijk, maar na 5 minuten in de bus werden we er al weer uitgegooid! We zouden maar even 6 km moeten gaan lopen met volle bepakking i.v.m. een staking en wegblokkade. Na deze wandeltocht konden we in de volgende bus stappen die ons gelukkig helemaal naar Arequipa zou brengen.

Arequipa is een hele mooie stad met veel mooie gebouwen. Zo hebben we het klooster van Santa Catelina bezocht. Een beschermd dorpje in de grote stad.
In deze stad hebben we eindelijk een fatsoenlijke regenbui mee mogen maken.
Gelukkig waren we snel terug in het hostel om te schuilen. Bleek het in het hostel ook te regenen... Het water kwam niet alleen door het dak maar ook via de douche putjes omhoog! Snel hadden we onze backpacks van de grond gehaald want onze kamer overstroomde! Wij schoten gauw de enige werknemer te hulp door te hozen! 2,5 uur lang emmers water naar buiten gooien! Dit werd ons in grote dank afgenomen want we mochten ons verplaatsen naar een hoger gelegen kamer en onze kleren werden gratis gewassen. Daar bovenop kwam ook nog een goede korting op onze tour naar de Colca Canyon!

De Colca Canyon is met 4160m de diepste kloof in de wereld. Onze eerste dag begon er vroeg, 3u in de ochtend!  We begonnen bij het condor uitzicht punt. Wij hadden de mazzel direct al 4 condors te spotten! Wat een mooie vogels! Hierna begon de tocht van 14 km. Startend met een afdaling van 3 uur de Canyon in. Het weer was erg mooi en warm en zorgde voor mooie uitzichten en goede verbrandingen. Het was een zware en super mooie tocht, eindigend in een oase met zwembad en palmbomen! Tijdens het eten kregen we te horen dat de tocht van de volgende morgen om 5 uur zou beginnen. 6km stijl omhoog met een stijging van 1100m. Voor de tocht stond 3,5 uur. Wij hebben het gered in 2 uur en 15 minuten waarin wij 2 groepen hebben ingehaald. Wat waren wij kapot! Onze benen deden het niet meer. Maar, bloemen aan de meet: we kregen eindelijk ontbijt!
Hierna vervolgde onze weg met de auto en een Colca Sour naar een welverdiende duik in de hotsprings. Onze tour werd afgesloten met een sneeuwballengevecht op 5000m hoogte.

Na Arequipa zijn we naar Cusco gegaan en verbleven we in een super guesthouse! Twee dagen na de zware tocht door de Colca Canyon, met nog moeheid en spierpijn in de benen, begonnen we aan ons vier dagen avontuur richting Machu Picchu: de Inca Jungle Trail.

De eerste dag hebben we 45 km gefietst. Gelukkig was dit alleen maar downmountain van 3700m naar Santa Maria op 1200m. Eitje!
We verbleven in een privé lodge met kok! Super relaxed!
De tweede dag was lopen, 26km! Beetje omhoog, omlaag, wat stijle weggetjes, tussen koffieplantages en fruitbomen door. Spelen met aapjes, uitleg over gebied en producten en wat geschiedenis les zorgde voor aangename onderbrekingen. Na een verkwikkend uur in de hotspring eindigden wij in onze wederom privé lodge in Santa Teresa.
De derde dag hebben we 21 km gelopen. Wederom mooie tocht door de jungle, over water en langs het spoor. We liepen om de Machu Picchu berg heen konden al wat van de ruïnes zien. Eerst zouden we overnachten in Aqua Calientes.
Dag vier begon voor Tessa heel vroeg. Om 4.15 uur liep zij al richting de opgang van de berg. Aangezien Martijn erg veel last had van zijn voet nam hij op zijn gemakje de bus naar boven. Boven dweilde hij het zweet van Tessa 's voorhoofd, want zij had maar liefst de 1700 traptredes naar boven bedwongen!
Na een korte uitleg over de Machu Picchu zijn we samen de Wayna Picchu opgelopen. Ook weer veel traptredes maar deze keer waren er geen bussen voor Martijn. Eenmaal boven gekomen hebben we de tijd genomen om bij te komen en hebben we genoten van het prachtige uitzicht.
Wat was het er mooi en bijzonder! Met de Machu picchu train zijn we weer richting Cusco gegaan.

We waren toe aan rust en even niks dan relaxen. Waar kan dat beter dan in Huacachina! Hier zitten we nu al bijna een week te genieten van zon, zwembad en een heeeeeel groot strand (de woestijn). Uiteraard kunnen wij niet helemaal stil zitten dus hebben we nog wat leuke uitstapjes gemaakt.
Allereerst met sandbuggy een rollercoasterride door de woestijn met als bijkomende activiteit sandboarden. Het was wel anders dan in San Pedro de Atacama. We hoefden nu alleen maar op onze buik op een plank te liggen en een duin van +/- 100 m naar beneden te gaan. Hard! Gaaf! Super!
Gisteren hebben we de 'poor mans' Galapagos eilanden bezocht, Islas Ballestas. Een eilandenformatie waar 7 verschillende vogels leven, zeesterren, krabben, giga kwallen, pinguïns en duizenden zeeleeuwen. Super gaaf om te zien!

Vandaag is ons laatste dagje niks want morgen vertrekken we richting Lima Airport. Vrijdag zijn we weer in NL!

Liefs en tot snel!

• 28 Maart 2012 - 20:11

Rianne:

Tessa, wat ben je een die hard dat je zelf om 4 uur bent gaan wandelen! hoop dat jullie een beetje zin hebben in naar NL gaan!