Van spicy Chili naar zout Bolivia!... - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu Van spicy Chili naar zout Bolivia!... - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu

Van spicy Chili naar zout Bolivia!...

Door: tematime

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tessa

27 Februari 2012 | Bolivia, Potosí

Alhoewel meerdere mensen ons verteld hadden dat Santiago niet meer waard zou zijn dan maximaal 2 dagen, hebben wij er 5 dagen met veel plezier doorgebracht. Ons originele plan was om 2 dagen Santiago te bewonderden en 3 dagen Valparaiso te bezoeken. We hadden dan ook al een gratis appartement in Valparaiso geregeld. Toch liep het anders...

Bij aankomst in het super vet te gek bruut hostel in de wijk Bellavista, werden we gelijk uitgenodigd om mee te gaan naar een 'all you can eat and drink BBQ'! Uiteraard gingen we mee. Martijn was merendeel van de avond bij de BBQ te vinden en Tessa bij de bar! Vele leuke mensen leren kennen en reistips uitgewisseld. Aansluitend zijn we kei hard gaan stappen! Onze eerste stap avond sinds de reis! Het was een avond vol briljante ideeën...

Santiago heeft heel wat cultuur te bieden. Allereerst hebben we een bezoek gebracht aan Museo de la Memoria. Hier is een tentoonstelling van filmjes, foto's, etc over 17 jarige dictatuur onder Pinochet. Dit heeft een gigantische indruk op ons achter gelaten. We hebben een tour door Santiago gevolgd, wat ons deed beseffen dat we toch wat langer wilden blijven. Dit resulteerde in een bezoek aan het culturele centrum/theater waar een expositie was van de Nederlandse fotograaf Koen Wessing. Hij heeft in de jaren '70 foto's gemaakt tijdens de dictatoriale onderdrukking.
Het museum de Bellas Artes had 4 mooie exposities, maar het meest indrukwekkende is het gebouw zelf. Aan de achterkant van het museum staat een beeld van Botero, geschonken aan de stad door Colombia.
We hebben Mirador Santa Lucia beklommen, een heuvel midden in de stad, die een mooi 360 graden uitzicht geeft over de stad. Daarnaast Cerro San Cristobal omhoog gelopen. Stukke hoger dan Santa Lucia en een overal view over de stad!

Goed, eerder hadden we het over briljante ideeën. Het meest briljantste idee was om te trouwen in Santiago! We hadden Diego tijdens het stappen gevraagd of hij ons wilde trouwen. Diego werkt bij het hostel en had ons voor de BBQ uitgenodigd. Bleek dat hij bekend was met het trouwen van mensen! Hij had een keer eerder een koppel getrouwd. Na wat afspraken te hebben gemaakt zou hij ons trouwen op 18 februari 2012!
Vanuit het hostel vertrokken we met camera ploeg en al richting La Chascona, het huis van dichter en romanticus Pablo Neruda. Voor het huis in het avond zonnetje in een mini buitenlucht theatertje heeft Diego 2 gedichten voorgedragen, hebben wij onze eigen geloftes aan elkaar verteld, zijn we gezegend, hebben we elkaar omringd en mochten wij elkaar als man en vrouw zoenen! Het is overigens geen officieel huwelijk, maar voor ons niet minder echt. Uiteraard gaan we het in Nederland nog eens dunnetjes over doen.
Aansluitend moesten wij ons tijdelijk terugtrekken in onze kamer (6 persoons dorm) en zouden we geroepen worden als we naar beneden mochten komen. Eenmaal geroepen werden we met rijst bestrooid en stond er een gedekte tafel klaar met wijn, champagne en lekker eten. Met zijn zevenen hebben we er een heerlijk feestje van gemaakt.

Vanuit Santiago zijn we gaan vliegen naar Calama, noord Chili, om vanuit daar zo snel mogelijk de bus naar San Pedro de Atacama te pakken. Laatstgenoemde plek is voor velen een vertrekpunt om de zoutvlakte van Uyuni te bekijken. Voor ons ook, maar wij hebben aan ons verblijf in San Pedro eerst nog een actieve draai gegeven. Wij zijn gaan sandboarden in de Death Valley en zijn aansluitend de zonsondergang gaan bekijken boven Valle de la Luna onder het genot van een overheerlijke Pisco Sour!

Onze 3 daagde tour naar  in Bolivia was geweldig! Een groep van 18 man (waarvan 14 drinkgrage Russen) verdeeld over 3 Toyota Land Cruizers, zijn we de woestijn ingereden. Wat een natuur en pracht! Verschillende lagunas: Verde, Blanco, Colorada; honderden flamingo's en lama's; de ene vulkaan na de andere; hotsprings; rotsformaties en Arbol de Piedra. Kortom, prachtige hobbelige tocht!
Salar de Uyuni, zoutvlakte, was geweldig. Aangezien het veel geregend heeft, lag er een laag water over het hele gebied. Dit bracht prachtige uitzichten met zich mee. Door de spiegeling zagen we geen horizon! Bergen in de verte leken door de spiegeling zwevende stukjes land in de lucht! Hier hebben we voor het eerst in ons leven vliegende flamingo's gezien! Hoog in de lucht alsof ze op trek waren.

Nu zitten we in Potosi. Dit plaatsje leeft van de mineraal mijnen. Vandaag hebben we een tour gedaan naar de mijnen. Met pak aan en helm op zijn we naar beneden geklommen en hebben we een te gekke tocht door de mijnen gemaakt.
Onze gids, zelf een ex mijner, heeft zelf 5 jaar in de mijnen gewerkt en is gestopt toen zijn vader op 40 jarige leeftijd overleed aan gezondheidsproblemen.  Gemiddeld wordt een mijnwerker hier 35 tot 45 jaar oud!

Wij genieten hier nog even van ons een na laatste land en de laatste maand. Morgen richting Sucre!

Veel liefs van ons

Vorige km stand: 48.721
Huidige km stand: 52.075

• 28 Februari 2012 - 08:02

Lieke:

Mooi! En leuk :-). Het zuiden van Bolivia is nog steeds een van mijn favoriete stukjes aarde. Misschien moet je bij terugkomst eens 'the devils miner' kijken, indrukwekkende documentaire over een jongen die daar in de mijn werkt. Ik kijk ernaar uit jullie gauw weer te zien! Zussenkus!

• 28 Februari 2012 - 08:10

Rianne:

leuk leuk leuk verhaal! Nu hebben we alle drie die tour gedaan, misschien eens een fotocollage maken van dezelfde kodakmomentjes, haha! En fijn dat jullie santiago zo leuk ervaren hebben. liefs

• 01 Maart 2012 - 17:48

Nicole:

Gefeliciteerd met jullie (niet helemaal officiële) huwelijk! Wat een bijzonder ervaring!

• 17 Maart 2012 - 07:44

Jan Pieter :

Lieve mensen, eindelijk voor het eerst over jullie reis gelezen. Schitterend, ontroerend.
    (Website adres ligt al maanden op mijn bureau...foei)
    Ik ga nu de andere verslagen ook lezen. Mooie foto's! Lieve groeten! Plezier en gezondheid gewenst.

• 17 Maart 2012 - 08:58

Jan Pieter:

Wow!! Nu heb ik alle verslagen gelezen en heb op mijn manier eveneens een wereldreis gemaakt. Wat een cultuurverschillen en natuurverschillen maken jullie mee. Boeiend. Australië, Argentinië en Patagonië staan nu ook op mijn lijstje....Indonesië zijn we geweest, vonden wij toen (1981) echt geweldig, ook Bandung. Lieve groeten en tot mails.

• 24 Maart 2012 - 09:54

Ben:

Hello.

Vette dingen maken jullie mee zeg,overal geweest-eigenlijk al getrouwd en ook zul je wel gezien hebben hoe anders het overal is.
    Onvergetelijke ervaringen lijkt het mij voor jullie.Kikke man.

Veel plezier nog enne,Sebi en de sinds 30 dec, 2011 nuchtere erg gezond levende ik kunnen eigenlijk niet wachten tot je terug bent.We hebben dan ook nog alvast wat muzikale dingen van ons dikke onderlip projectje al wat beter bij gepoetst zoals sommige breaks en dergelijke.

Succes en op een goede terugkomst,Groetjes van Ben.