Argentina parte uno: Bife de lomo y Vino Tinto! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu Argentina parte uno: Bife de lomo y Vino Tinto! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu

Argentina parte uno: Bife de lomo y Vino Tinto!

Door: tematime

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tessa

25 Januari 2012 | Argentinië, Mendoza

Zo, het is weer ff geleden dat we wat van ons hebben laten horen, maar we hebben weer een boel te vertellen. We zijn in Argentinië in Buenos Aires (BA) begonnen om van daaruit via Puerto Iguazu en Salta naar onze huidige locatie Mendoza te reizen.

BA is een fantastisch mooie stad! Vanuit ons hostel aan de rand van de wijk San Telmo hebben we zo goed als de hele stad bewandeld. San Telmo is een sfeervol,  idyllisch en kleurrijke wijk vol mooie architectuur. Overigens heel BA kent mooie architectuur. Leuke winkeltjes, marktjes, pleintjes, terrasjes en tango shows.
Een andere bekende wijk is La Boca, oa bekend door de Boca Juniors voor de voetballiefhebbers onder ons. 3 kleurrijke straatjes vol toeristen, terrasjes, musea en het stadion maar verder is de wijk niet bepaald veilig.
Palermo is een wat sjiekere wijk maar buiten de dierentuin, botanische tuin en fijne restaurantjes met heerlijke Bife de lomo niet echt heel bijzonder.
De wijk Recoletta staat voornamelijk bekend om het graf van familie Duarte de Perron. Het cemeterio hebben we dan ook bezocht. Net een klein mooi dorp maar dan met allemaal mausoleums voor de dooie.
Op Plaza de Mayo staat Casa Rosada, het werkpaleis van de presidente, en bekend door de balkonscene in de film Evita.
Tevens een nieuwere wijk bezocht, Puerto Madero, met een speciale brug: Puente de la Mujer (vrouwenbrug). Architectonisch gezien gebaseerd op een tangohouding.

Met een super luxe bus zijn we naar Puerto Iguazu gegaan, aan de rand van Parque Iguazu. In de bus Ewoud leren kennen, een medereiziger die zelf een aantal weken op pad is. Vanuit Puerto Iguazu hebben we het park aan de Argentijse zijde 2 dagen bezocht. De Braziliaanse kant hebben we letterlijk links laten liggen. De Iguazu Falls zijn magnifiek! Groot, immens, indrukwekkend, waanzinnig! De eerste dag was het behoorlijk aan het regenen dus hebben we alleen de upper en lower trail gelopen en Isla San Martin bezocht. De tweede dag was het weer vele malen beter en hebben we de Macuco trail gelopen, een pad dat loopt naar een watervalletje met meertje waar je mag zwemmen. Uiteraard een verfrissende duik genomen en genoten van de rust en geluiden van de natuur. Geen mens te bekennen! Vervolgens de massa weer opgezocht om de Garganta del Diablo (Devils Throat) te bewonderen. Hier stort per minuut zoveel water naar beneden, dat je er 36 olympische zwembaden mee kunt vullen!
In het park hebben we verschillende dieren gezien: coaties, grote boomkikker, iguanas, super grote mieren en spinnen, vele vogels en vlinders in alle maten. Helaas geen kakatoes of aapjes gezien...

Salta is ook een alleraardigst stadje aan de voet van het Andes gebergte. Vanuit hier hebben we een toer gedaan naar Cafayate, een dorpje midden in woestijnachtig landschap omringd door wijnvelden en torenhoge kaktussen. Tijdens de rit door de bergen gestopt bij het natuurgevormde amphitheater, Devils Throat (geen waterval), de Castle, rotsen in vormen van kikkers en apostels en een bodega bezocht. Lekker hoor, wijn proeven voor de lunch! Hik!
In Salta zelf Museum of Contemporary Art bezocht en een privé tour gehad door het Teatro Municipal door Technico de Sonido (geluidstechnicus) Hugo!  D.m.v. handen en voeten Spaans van Martijn en goed Spaans van Tessa, inclusief vakjargon, kwamen we er achter (voor de liefhebbers van theatertechniek) dat ze ruim 1500 stoelen hebben, vaste orkestkamer verborgen in de kap, 5 handelectrische trekken, 20 handtrekken, JBL (uitspraak: gotta bee elle) VRX line aray, DBX compressors, limiter, gate en EQ's  en licht en geluid altijd vanuit de cabina technica geregeld. Hugo via internet het Chassé laten zien en hij was onder de indruk.

Mendoza is een erg leuke stad met veel activiteiten in en om de stad. Bekend uit deze omgeving is vooral de wijn! In de stad genoeg plaza's, parkjes, terrasjes en winkeltjes om te bezoeken.
Buiten de stad een fantastisch leuke wijntoer gedaan. Met grote dank aan de tip van Rianne hebben we bij Mr. Hugo in Maipu (uitspraak: maipoe) een tandem gehuurd. Gefietst naar museum, bodega's, beergarden een olijfkwekerij met olijfolie, chocolade en likeuren! Overal mochten we proeven dus waren erg blij dat we genoeg eten bij ons hadden. Trapiche was een van de bodega's, met ontzettend lekkere wijnen! bij de vraag of Trapiche ook in Amerika te verkrijgen is, werd er geantwoord dat 'Maipu' niet echt een geschikte verkoopregio is voor Engelstalige landen! Bij bodega Familia di Tomassi zagen we daar Ewoud zitten! Wat een toeval! De dag bij Mr. Hugo afgesloten met een goeie afterparty en heel veel gratis wijn!
De volgende dag, al relaxend in de tuin van het hostel met een biertje en een boek, loopt Ewoud ineens binnen! Wat een grap!
In Cacheuta, net buiten Mendoza, een buitenlucht natural hotspring zwembad paradijs midden in de bergen bezocht. Lekker een dagje niks behalve zwemmen en verbranden...
Een tip die we hadden gekregen was om naar Parque Provincial Aconcagua te gaan. De bus gepakt naar Puente del Inca en 2km lopen naar het park. Lopen we over de brug net na Puente del Inca, wie komt ons daar tegemoed, jawel: EWOUD! Deze keer gebruik gemaakt van de situatie om foto's te maken en gegevens uit te wisselen en er maar van uit te gaan elkaar niet meer te zien voor we weer in NL zijn.
Wat bofte wij met het weer! Strakblauwe lucht, mooi zonnetje en een lekker windje. Omringd door mooie bergen in alle kleuren een wandeling van 2,5 uur gemaakt op 3000 meter hoogte met uitzicht op meertjes, bergen en de grote besneeuwde berg Aconcagua (6950 meter hoog). De weg terug een ander pad genomen, normaal niet bestemd voor toeristen, maar voor muilezelkuddes en paarden. We waren helemaal de enige op dit stukje wereld tot we ingehaald werden door paarden en muilezels. Een stoffig pad langs een versteende leeuw, onder de nabijgelegen weg door, het spoor over en met een welverdiend biertje weer op de bus gaan wachten.

Vanuit Parque San Martin in Mendoza sturen we jullie allemaal un abrazo y un beso! Hasta la proxima!

Voor kilometervreters onder ons vorige stand (eind China): 18.557 km
De kilometerstand staat nu op: 48.721 km

• 26 Januari 2012 - 22:18

Joke Peeters:

Mooi verslag en de foto's zijn prachtig.
    Ik geniet zelf ook als jullie verhalen en foto,s voorbij komen.

Zal strak wel weer wennen zijn, maar dit is heel bijzonder om samen zo te reizen.

als ik jonger was zou ik het ook doen.

• 05 Februari 2012 - 14:57

Ewout:

Wel apart dat jullie die Ewoud steeds tegen het lijf lopen. Verdacht zelfs... Heb nog een mooie 2 maanden!

Chao!

Ewout

• 09 Februari 2012 - 21:17

Paula Johannis:

Hallo luitjes, nou heb idd weer genoten vn jullie verhaal en mooie foto's.

heel veel plezier nog en ik wacht op den volgende verslag van jullie...geniet r van!!