G'day mate, wheres u about! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu G'day mate, wheres u about! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Martijn en Tessa - WaarBenJij.nu

G'day mate, wheres u about!

Door: tematime

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tessa

04 Januari 2012 | Australië, Sydney

Australië! Wat een te gek land! Oja, eerst Singapore! Leuke, mooie stad! Vooral ook om te shoppen. Onze korte tijd daar hebben we besteed door veel te wandelen en foto's te maken met de nieuwe camera.

Maar Australië is waar we het graag over willen hebben! wat een mooi land! Allereerst de route: Adelaide, Mt Gambier, Great Ocean Road naar Melbourne, via Princess Highway naar Sydney. De route afgelegd in een sportieve Toyota Corolla.

We zijn gelijk op pad gegaan, dus over Adelaide hebben we niets te vertellen. Onderweg richting Mt Gambier constateerden we dat Australië super geschikt is om te bereizen, vooral met de auto. Overal rustplekken inclusief barbies (BBQ) en verrassend schone openbare toiletten! Elk dorp/stad met meer dan 1500 inwoners heeft een zeer uitgebreid informatiecentrum waar je voor gratis kaarten en info over de regio kunt krijgen.
We hebben tussen de wijnvelden gereden, ook Lindemans was van de partij!

Vanaf Mt Gambier zijn we de Great Ocean Road opgegaan. Wat een ontzettend gave route langs de kust! Blauw, groen, rood, geel, alles in de meest heldere kleuren! Uitkijkpunten stonden overal goed aangegeven en waren voor de verandering nog gratis ook. Daar de rest in Australië weer wat duurder is...
Maar Google maar eens op The Twelve Apostels, London Bridge, Gibson steps (nu ook TeMa steps), Torquea en Great Ocean Road. Dan krijg je een beetje een idee van de mooiheid en de rust.

We zijn bij het vallen van de tweede avond richting The Twelve Apostels gegaan. Martijn wilde namelijk zijn camera uitproberen bij deze mooie lichtval. Dat hij een andere bedoeling had dat wist Tessa toen nog niet. Het was erg druk bij The Twelve Apostels, daarom zijn we bij de Gibson Steps het strand opgegaan. Toen Tessa nietsvermoedend een beetje om zich stond heen te kijken deed Martijn eindelijk zijn camera weg en stond ineens voor haar neus. Verlegen keek hij in haar ogen en vroeg haar ten huwelijk! Volmondig zei Tessa JA! (de foto's op fb zijn pas later gemaakt, niet bij de Gibson Steps).

Terwijl we genoten van onze 'promise to be wed', genoten we van de route richting Melbourne. Daar kwamen we aan op 1ste kerstdag. De stad was zo goed als helemaal verlaten. Dat was heerlijk rijden! Voor het eerst zaten we in een backpackers jeugdhotel! Dit hebben we geweten... Duur, druk, 4,6,8,12 beddorms. Gelukkig zaten we in een 8dorm....
Het was een erg storm en hagelachtige dag! Beetje chillen dus in het hotel.
Volgende dag was het heerlijk weer en zijn we zoals jullie gewend zijn van ons gaan lopen door Melbourne. We zijn naar de Rod Laver arena en de andere Aussie open tennisvelden geweest. Was natuurlijk dicht... Jammer. Verder genoten van de mooie architectuur van oud en nieuw door elkaar, de public library, campus en universiteits gebouwen, malls, woningen en parken.
Melbourne is een nette, schone, overzichtelijke, mooie en studentikoze stad. Zeker de moeite waard om te bezoeken!

De rest van de Princess Highway naar Sydney was ook erg gaaf. Rainforest wandelingen, treetopwalks, grote lizards die de weg oversteken, dode beesten langs de weg, kangoeroe's op golfbanen en langs stranden (Pebbly Beach), heerlijke golven aan het strand, zwemmen met dolfijnen en vooral de wetenschap dat wij voor jullie allemaal genieten van de warme temperaturen!
Leuke mensen leren kennen: een 21jarige Aussie die 2000 km op de fiets aflegt en twee Spanjaarden die ongeveer dezelfde route als wij aflegden.

Sydney is de bom! Wat een fantastische stad! Wat ons verbaasde was dat er zo veel groen in Sydney te vinden is. De Botanical Gardens is een plek om heerlijk te relaxen, maar vooral fantastisch om van daar uit het nieuwjaarsvuurwerk te bewonderen. Maar dan moet je wel op tijd in de rij gaan staan voor je het park in mag. Wij waren er om 9.00uur 's morgens en toen was de rij al lang. In de 3 uur dat we in de rij stonden te wachten groeide de rij snel. Samen met Siebe, Peggy, Joost en Ingrid hebben we rond half 1 eindelijk een plekje bemachtigd in het park. Met wat eten, kletsen, monopolie en drinken was het al snel 21.00 uur, tijd voor het kindervuurwerk. Dat was al indrukwekkend! Kon Martijn lekker oefenen om zijn camera goed in te stellen voor het grote vuurwerk. Dat tegen die tijd zijn camera leeg was, was voor hem een grote teleurstelling. Maar wat was het gaaf! Eerst met 20.000 man in het park en de rest van Sydney aftellen en toen het vuurwerk! Een kwartier lang knallen! Voor foto's kun je dus beter even Googlen!

We hebben weer veel gelopen in Sydney: over de Harbour Bridge, naar Opera House, langs het water, door de stad, over Darling Harbour, museum of contemporary art, Pitt street en gegeten bij Jamie Oliver.

De 14 dagen en 2500 km in Australië waren geweldig! Mooie mensen, natuur en steden. Alles was zoals ze hier down under zeggen: laidback!

Vanuit Buenos Aires groeten wij jullie en wensen we jullie allemaal een gelukkig nieuw jaar!

Liefs van ons

• 04 Januari 2012 - 22:21

Chantal Haan.:

Natuurlijk moest ik even gaan kijken nadat Martijn mij gevonden had op facebook. WOW!!!! Wat een avontuur, wat geweldig, wat mooi! Geniet van elkaar en alle indrukken!

Groetjes Chantal

• 04 Januari 2012 - 23:46

Siebe:

Leuk! :-)

Waar zit het restaurant van Jamie?

• 05 Januari 2012 - 15:35

Ietje:

Super !!!!!
    Gefeliciteerd.
    Voor jullie ook een fantastisch 2012.
    Lieve groet
    Ietje

• 13 Januari 2012 - 06:08

Andries En Inge:

Hoi, gefeliciteerd met jullie verloving! Wij zitten nog in China, volgende maand zitten gaan we er eindelijk uit, op naar Laos.

• 29 Januari 2012 - 16:28

Wilfred:

wat ik hier lees in dit reisverslag..........! ik kan alleen maar zeggen lieverds : PRIFICIAT .......met deze mooie keuze...............daarbij wens ik jullie heel veel geluk en zegen toe hierbij..........veel liefs van wilfred...